Vad är en KillScreen

Buggar i tv-spelsvärlden och datorvärlden är intet nytt. Även på den gamla fina tiden när vi hade arkad spel som åt upp våra enkronor fanns dom. Däremot tror jag inte speciellt många normala lyckades hitta dom. Skärmdumpen visar vad som händer på bana 256 i PacMan. En killscreen i detta fall är ett spel går över den gräns för vad den som skapade spelet hade tänkt sig vara möjligt.


PacMan Bonusar

I spelet PacMan föll det sig inte bättre än att på bana 256, så funkar inte subrutinen som skriver ut bonusar längre. Eller fel den fungerar, men går upp i ”integer overflow”, och försöker nå minnesutrymme som inte finns tillgängligt och spottar därför ur sig en knippe ascii kod istället. Det är dock fullt möjligt att klara banan ändå. Visst lite svårare, men har man klarat 255 banor innan, kan man antagligen banans gång vid det här laget.

Läs mer hos Wired